Navigatie

 

“Nynke, ik heb een mooie huisstijl, maar als ik deze gebruik om zelf afbeeldingen te maken, ziet het er net niet uit. Hoe komt dat?” 

“Ik probeer wel om eenheid te creëren, maar ik weet niet zo goed hoe ik dat doe…”

“Hoe voer ik zelf mijn huisstijl goed door zonder steeds m’n vormgever te moeten bellen?”

 

Veel ondernemers vinden het moeilijk om een stijl door te voeren en zo eenheid te creëren. Dat is helemaal niet zo gek, vormgeven is een vak apart! De meeste vormgevers hebben hier ‘gevoel voor’. Maar daarnaast zijn er een aantal ‘regels’. Regels over gebruik van kleuren, lettertypes, vormen, foto’s of composities. Aanleg kun je natuurlijk niet leren, maar regels en trucjes wél. En daar vertel ik je in dit blog graag meer over.

Wat is een huisstijl?

Je huisstijl is de stijl van alle visuele uitingen van je bedrijf of merk. Denk bijvoorbeeld aan je visitekaartje of briefpapier, maar ook je website, social media-kanalen, verpakkingen, magazines of kaarten. Een huisstijl is gebaseerd op je logo, kleuren, lettertypes en eventueel aanvullende illustraties. Deze elementen komen overal terug en maken samen je huisstijl.

1.Het is de eerste indruk voor je (potentiële) klant

Je ideale klant is op zoek naar een oplossing voor zijn of haar probleem. Als hij of zij bij jou uitkomt, is de eerste indruk die je maakt superbelangrijk. Pas je bij hem of haar? Voelt het goed? Ben jij degene die hij of zij zoekt? Door in je huisstijl te vertalen wie jij bent, waar je voor staat, wat je doet of waarin je je onderscheid, wordt het voor een nieuwe klant veel gemakkelijker om te beslissen of ze bij jou op de juiste plek zijn.

2. Een herkenbare huisstijl zorgt voor vertrouwen

Een consistente huisstijl draagt bij aan je professionaliteit en betrouwbaarheid. Dat creëer je als je website, social media-kanalen en visitekaartje allemaal in dezelfde stijl zijn. Als je uitingen verzorgd en professioneel overkomen, dan lever je vast ook goede kwaliteit met je diensten en producten. 

3. Een duidelijke huisstijl maakt je bedrijf herkenbaar

Als je voor eenheid en consistentie zorgt binnen al je visuele uitingen, zorg je ervoor dat je gemakkelijk te herkennen bent. Dat draagt bij aan je zichtbaarheid. Je werkt zo aan een sterk merk. Zo wordt je minder snel vergeten en denken mensen sneller aan jouw bedrijf, als ze op zoek zijn naar het product of de dienst die jij levert.

Hoe voer je je huisstijl goed door?

De állerbelangrijkste tip: wees consistent!

Zorg ervoor dat:
- het beeldmerk van je logo
- de lettertypes van je logo
- de kleuren van je logo

in alles terugkomen. Gebruik je deze drie elementen in AL je visuele uitingen? Dan wordt alles één kloppend geheel. Door dit consistent en consequent te herhalen, creëer je herkenning. Als je continu iets verandert in je huisstijl zal je potentiële klant hem niet meer herkennen. Er ontstaat verwarring en je klant haakt sneller af.

Wat je beter NIET kunt doen

Ben je niet zo creatief? Houd je dan aan wat hierboven staat. Dat betekent…

… géén andere illustraties gebruiken
… géén andere kleuren dan in je logo gebruiken
… géén andere lettertypes gebruiken

Zo speel je ‘op safe’ en kan er weinig mis gaan.

Maar…

Wil je iets uitdagenders? Heb je gevoel voor vormgeving? Past het binnen de stijl en uitstraling van je bedrijf? Voeg dan een extra kleur, illustraties of lettertype toe voor wat meer diversiteit en mogelijkheden. Houd dan wel rekening met het volgende:

Gebruik maximaal vier kleuren in je huisstijl
Gebruik maximaal drie tot vier lettertypes 
Kies illustraties uit die passen bij de rest van je stijl

Bekijk hier een aantal illustratie bundels die ik zelf heb ontworpen. Handgetekend door mij en heel divers inzetbaar! Je kunt zelfs de kleuren en grote aanpassen in canva.

Veel succes!

Liefs,

 

© 2018 NynkeOntwerpt | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Voor een correcte werking maakt deze website gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.